Lippulaivamyymälä unelmapaikalla – Case Carl Hansen & Søn

/ Toimitila-artikkeli / Case-esimerkki

Toimitila Helsingin Erottajankulmassa
Carl Hansen & Sønin ensimmäinen Suomen myymälä avattiin Helsingin Erottajankulmaan. Sijainti on juuri sitä, mitä lippulaivamyymälältä vaaditaan: liike on näkyvällä paikalla Helsingin ydinkeskustan design-korttelissa.

Carl Hansen & Søn edustaa skandinaavisen muotoilun kulta-aikaa 1920-luvulta 1960-luvulle. Yrityksen suunnittelijoita ovat maailmankuulut tanskalaiset ikonit, kuten Kaare Klint, Hans J. Wegner, Boge Mogensen, Ole Wanscher, Frits Henningsen, Poul Kjærholm. He ovat osaltaan vaikuttaneet vuosisadan puolivälin modernin tanskalaisen muotoilun kansainväliseen suosioon. 

Carl Hansen & Søn on perheyritys, joka on valmistanut modernia muotoilua yli sadan vuoden ajan omassa tehtaassaan Gelstedissä Tanskassa. Heidän mallistoissaan on perinteistä käsityötaitoa, esteettistä muotoilua ja toiminnallista yksinkertaisuutta. Yritys korostaa ympäristövastuuta käyttämällä sertifioitua puuta ja laadukkaita materiaaleja. 

Vaikka Carl Hansen & Søn keskittyy edelleen vahvasti tanskalaisen muotoilun klassikoiden säilyttämiseen, se jatkaa malliston laajentamista edustamalla uusia vaikutusvaltaisia suunnittelijoita: Rikke Frostia, jonka Sideways-sohva voitti Tanskan muotoilupalkinnon vuonna 2021 ja itävaltalaista muotoilutoimistoa EOOSia, jonka modulaarinen Embrace-sohva lanseerattiin äskettäin.  

Kerralla koko brändi tutuksi

Shohreh Tervanen, joka on työskennellyt sisustusalalla 20 vuotta, aloitti Helsingin lippulaivamyymälän myymäläpäällikkönä heti sen avauduttua. Carl Hansen & Søn on aiemmin ollut Suomessa edustettuna vain jälleenmyyjien kautta. Lippulaivamyymälä on herättänyt ansaittua huomiota asiakkaiden keskuudessa. 

"Carl Hansenin tuotteet ovat monille tuttuja, mutta vasta lippulaivamyymälän kautta he ovat nähneet koko valikoimamme laajemmin. Olen saanut erittäin myönteistä ja lämmintä palautetta myymälästämme. Vihdoinkin asiakkaat voivat nähdä koko Carl Hansenin malliston saman katon alla. Lisäksi voimme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden kokea ja kokeilla huonekaluja inspiroivassa ympäristössä, jossa he pääsevät vielä lähemmäksi huonekalujen tarinaa. Lippulaivamyymälämme kautta voimme myös tukea jälleenmyyjiämme. Meille on tärkeää panostaa palveluun", Tervanen sanoo.

Erinomaisen sijaintinsa ansiosta myymälä on helposti saavutettavissa, ja sinne voi myös poiketa hakemaan inspiraatiota oman kodin sisustukseen. 

"Huonekalujen lisäksi myymälässä on laadukkaita design-esineitä, kuten Kay Bojesenin ikoninen apina, ARCHITECTMADE-puueläinhahmoja ja Finn Juhl -designia. Meillä on myös laadukkaita tekstiilejä, kuten villahuopia, käsinkirjailtuja sisustustyynyjä, Kaare Klintin kehyksiä ja Naso Morettin Muranon lasiesineitä", Tervanen kertoo. 

Lippulaivamyymälälle kelpaa vain paras sijainti

Yhtiö kiinnittää erityistä huomiota lippulaivamyymälöiden sijaintiin. Kaikkialla maailmassa myymälät sijaitsevat aina kaupunkien sydämessä, parhailla paikoilla uniikeissa tiloissa. Erottajankulma Helsingissä on juuri sitä, mitä Carl Hansenin lippulaivamyymälä tarvitsee: arvostettu sijainti upealla paikalla, yhdessä Helsingin arvostetuimmista kaupunginosista. Helsingin keskustassa kolmen pääakselin risteyksessä sijaitseva arvostettu kiinteistö on maamerkki, jonka useimmat tuntevat. 

"Nykyinen sijaintimme on paras sijainti, mitä lippulaivamyymälällä voi olla. Meillä käy myös paljon turisteja, joten keskeinen sijainti ja löydettävyys on todella tärkeää. Haluamme olla osa design-korttelia Helsingin keskustassa", Tervanen sanoo.

Valintaan vaikuttivat myös kiinteistön upea arkkitehtuuri, sisätilojen viihtyisyys ja rakennuksen historia. Vuonna 1893 valmistunut Erottajankulma on täynnä koristeellisia ja huomiota herättäviä yksityiskohtia.

"Rakennuksen arkkitehtuuri vetoaa asiakkaisiin. Rakennus on yksinkertaisesti kaunis. Sisätilat ovat viihtyisät ja lämpimät. Tila on kahdessa kerroksessa, hyvin jaettu eikä mikään hallimainen näyttelytila. Myymälässä on kauniit suuret ikkunat, jotka päästävät paljon valoa sisään ja ovat ihanteellisia esillepanon kannalta. On aina ihanaa kuulla kehuja sisään tulevilta asiakkailta", Tervanen sanoo.

 

Hae lisää luettavaa